Tuesday, August 20, 2013

Kebodohan Sesetengah Cina Di Malaysia Semakin Parah

Akibat sikap bermuka-muka Melayu spesis bangsat yang menggalakkan kebiadaban kaum pendatang GAGAL asimilasi, telah berlaku penambahan perlakuan biadap kaum pendatang dengan drastik sekali.

KEBODOHAN PALING UTAMA KAUM PENDATANG INI IALAH, mereka langsung tidak peduli hakikat bahawa NUSANTARA terbahagi kepada 4 negara!  Malaysia. Indonesia, Brunei, Singapura dan sebahagian Thailand. Itu belum dikira Champa yang 'terkeluar' carta.

Yang pendatang adalah mereka! Dahulunya mendatangi Nusantara untuk menggali lombong, kini datang dan menadah 'lombong' untuk digali. Lihat sahaja gambar di atas. Spesis CINA BANGSAT BODOH SIAL jenis seperti ini kalau bertembung dengan teman, akan teman ludah.

Perbualan berbaur rasis dalam premis perniagaan di KLCC

SAZRIL AMBRI SHAHRIM
Kg. Baru, KL
SAYA dengan ini ingin melahirkan rasa kesal dengan kebiadapan pekerja jualan (sales person) yang secara terbuka berbincang dan berdebat mengenai topik yang menyentuh sensitiviti kaum di dalam premis perniagaan di KLCC.
Pada pukul lebih kurang 7 malam, 18 Ogos 2013, saya ke premis itu di KLCC, Tingkat 2 di bahagian cenderamata dan pen untuk mencari sesuatu.
Sewaktu saya sedang melihat-lihat barangan yang hendak dibeli, telinga saya tertarik dengan suatu perdebatan yang agak kuat di antara dua juru jual.
Antara perkara yang terdengar daripada pekerja tersebut adalah seperti berikut:
1. Orang Melayu juga pendatang. Mereka bukan dari negara ini.
2. Orang Cina yang memajukan Malaysia.
Saya yang agak terkesan dengan perbualan itu berjumpa sales person terbabit dan menegur bahawa perbualan tersebut mengganggu saya.
Saya sebagai pelanggan tidak menyukai perbualan tersebut dan ia terlalu kuat dan terbuka. Namun, juru jual itu dengan angkuhnya menyatakan bahawa ini Malaysia dan dia berhak menyatakan apa yang dimahukan. Apabila saya menyatakan akan membawa perkara ini kepada pihak pengurusan premis itu, dia seolah-olah menggalakkan tindakan saya itu.
Apabila saya mengisi borang aduan dan menyatakan bahawa saya sudah berbuat demikian, dia berkata "Good!" dan menaikkan kedua-dua ibu jarinya sebagai tanda bagus dan mengulangi bahawa dia berhak menyatakan pendapatnya kerana ini adalah free country. Perbuatan tersebut benar-benar mencabar kesabaran saya.
Saya berharap pengalaman saya dapat dipaparkan agar semua pengendali pasar raya dapat mendidik juru jual mereka untuk tidak mengadakan perbualan terbuka yang melibatkan topik sensitif kerana ia boleh mengganggu sensitiviti pelanggan.
Hormatilah sensitiviti kaum di negara ini. Jangan cemarinya atas nama hak kebebasan bersuara.
Kebebasan bersuara juga haruslah ada batasnya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Forum/20130820/fo_02/Perbualan-berbaur-rasis-dalam-premis-perniagaan-di-KLCC#ixzz2cSxdITgd
© Utusan Melayu (M) Bhd 

2 comments:

Unknown said...

sekarang dia orang ni kuat berlakon depan melayu...!!!

Anonymous said...

Henry Gurney adalah punca utama Malaysia jadi macam ini sebelum 13 Mei.